Sigurdur Sigurdsson je největším prodejcem škodovek v Reykjavíku. Kousek od pobřeží Atlantiku má novou prodejnu, kam se přestěhoval teprve tento měsíc.

Na polici proti stolu si postavil zlatý pohár, na který je obvlášť pyšný. Jde o trofej, kterou vyhrál jeho tým loni s novou octavií - za to, že auto s populárním naftovým motorem spotřebovalo na sto kilometrů nejméně paliva ze všech soutěžních vozů. Na poháru je na zlatém štítku je vyrytý - 3,51 litru.

V dnešní době je ale i takový triumf málo platný. "Poslední tři roky jsme prodali ročně vždy kolem tisíce vozů, loni jsmě mali rekord 1009," chlubí se Sigurdsson a pak se se odmlčí, než doplní klíčovou informaci: "Letos čekáme tak kolem 600."

Dobře ví o tom, že v Mladé Boleslavi se nyní ubírají směny a krátí se výroba - je jedním z těch, kteří musí do Česka pravidelně hlásit, kolik aut bude potřebovat a zbytek roku vypadá bídně. Z očekávaných 600 aut jich prodal už 510. I když do konce roku zbývají ještě dva a půl měsíce, možná neprodá ani chybějících devadesát. Plán prodat 600 aut je totiž už tři týdny starý, tedy z doby, než zkolabovaly banky a Island se dostal do vážných potíží.


 

Zpravodaj HN Jiří Nádoba na Islandu (předchozí díly blogu a videozprávy)

Díl 1. - Jestli chceš slyšet můj příběh, zaplať

Díl 2. - Přišel čas zaplatit za tvrdou lekci

Díl. 3 - Čeká nás tvrdá zima, ale přežijeme

VIDEO: Lidé se nemohou dostat k milionům ve fondech

VIDEO: Objevil jsem symbol islandského krachu


V době, kdy Islanďané ještě měli pomyšlení na koupi aut, byla škodovka díky nízké spotřebě v kurzu. "Můj syn Škodu má a je moc spokojený," říkala mi už moje spolucestující v letadle z Kodaně do Reykjavíku, kdy škodovka coby posloužila jako jedno z vděčných konverzačních témat.

Úspěch s nízkou spotřebou Škoda loni využila v rafinované kampani, kdy najala šikovného řidiče, který dokázal s naftovou octavií objet celý ostrov na jednu nádrž. A do reklamy pak nasadila slogan, který podle mojí spolucestující zněl "Jestli neobjedete Island na jednu nádrž, nemáte správné auto. Škoda".

Reklama prý zabrala, naftová octavia je letos nejprodávanější model. Teď ale obchody stojí. Koupi auta nyní na Islandu provázejí komplikace, i když máte peníze. "V přístavu máme jednu fabii, na kterou tady čeká zákaznice, ale my sem teď auto nemůžeme dostat kvůli potížím s převodem peněz," vysvětluje Sigurdsson.

Zákaznice je podle něho trpělivá a má peníze. S kolapsem bank a po vystřízlivění z hýřivého života na dluh ale nejspíš prudce poklesne prodej aut na leasing. Aby se Islanďané vyhnuli vysokým úrokům (kvůli 14procentní inflaci letos stouply na Islandu i úroky), rozmohly se půjčky v cizí měně. U nich byly úroky nízké, ale zapomnělo se na to, že islandská koruna může oslabit - tak jako se to stalo právě letos. Kurz je nyní proti loňsku poloviční a splátky auta pro řadu lidí dvojnásobné, potvrzuje Sigurdsson.

Teď ani nedokáže splátky vypočítat kvůli tomu, že finanční systém zamrzl a celá země čeká, jak se banky znovu rozhýbají. Včera do zestátněných finančních domů nastoupily dvě nové šéfky - což lidé z vláda označili jako snahu ukázat "novou kulturu".

Sigurdsson věří, že země se postaví na nohy a škodovka bude nakonec trpět méně než jiné značky. "Vaše česká auta tady mají vynikající auta, jsou spolehlivá a loajalita zákazníků ke značce škoda je vyšší než u jiných aut. Jestli si teď lidé budou víc rozmýšlet , jaké auto koupit, škoda bude ve výhodě," věří Sigurdsson.