Vláda ve středu rozhodla o rozšíření zákazu jízdy kamionů. Schválení je vítězstvím zelených, kteří tak prosadili jeden z klíčových bodů svého programu. Ministr Bursík navíc posílil svoji pozici před víkendovým sjezdem. Pro ODS je naopak schválení prohrou, a to hned ve dvou směrech.
Politik myslí krátkodobě, státník dlouhodobě
Premiér Mirek Topolánek sice vyšel vstříc Zeleným a zažehnal tak vládní roztržku, na druhou stranu ztratil značnou část důvěry jedné z klíčových zájmových skupin, tradičně podporujících pravici - dopravce, průmyslníky a podnikatele jako celek. Bereme-li politiku a existenci politických stran jako reprezentaci zájmových skupin, pak ODS v tomto sporu selhala. Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora či ČESMAD jsou významným generátorem voličstva ODS a přijatým rozhodnutím jich Mirek Topolánek pravděpodobně část ztratí. Nehledě na to, že pokud bude návrh přijat v paragrafové podobě, budou pravicové zájmové skupiny stávkovat proti pravicové vládě. Tím se snad zařadíme mezi světový unikát.
Rozhodnutí nicméně ukazuje na něco ještě podstatnějšího – premiér Topolánek upřednostnil krátkodobý zájem před dlouhodobým a tím se, vypichuji – tímto případem, zařadil po bok plejády českých premiérů, kteří podobná jednorázová řešení obvykle přijímali. Došlo sice k uklidnění situace ve vládě (ke které vůbec nemuselo docházet takto, stačilo dodržet dohodnutý scénář a regulaci kamionové dopravy nejprve dojednat s dopravci) a posílení pozice Martina Bursíka, nicméně v dlouhodobé perspektivě k poškození vlivné zájmové skupiny. Z pozice zaujatého pozorovatele soudím, že stabilita vztahů se spřízněnými zájmovými skupinami je důležitější než spojenectví se Zelenými, kteří jsou potenciálními soupeři ODS, navíc v některých bodech programově odlišnými již nyní. Na dva roky tak má ODS vystaráno, při volebním klání však bude mít mnohem menší jistotu, že získá stejnou podporu jako před dvěma lety.
Zelená kontra modrá
Spor o kamiony dal za pravdu těm, kteří před dvěma lety poukazovali na zásadní ideové rozdíly mezi dvěma dnes blízkými partnery, a začíná se to projevovat. Na první pohled oblasti, jako je energetika nebo zahraniční politika, jsou sice ne zcela voličsky atraktivní, pro podporu ODS nicméně klíčové. Dosud byla synergie požadavků ODS a dopravců, průmyslníků a energetiků takřka stoprocentní, se zásadními „zelenými“ návrhy však jednota slábne.
ODS bude tak v budoucnu vystavena důležitému rozhodnutí – vystavit se soustavné hrozbě ztráty voličských skupin kompromisy vůči koaličním partnerům, nebo se spíše zaměřit na definici podporovatelů a jejich zájmů a ty konzistentně bránit. Tedy – stát se stranou volební, nebo v jistém smyslu masovou? Stabilní postavení v českém politickém systému ODS podle mého soudu zajistí spíše druhá varianta.

Zbyněk Klíč
výkonný redaktor CEVRO Revue