Snímek z obalu debutového alba MadonnyKdyž koncem července 1983 vyšlo album s jednoduchým názvem Madonna, jen těžko mohl někdo vědět, že se právě zrodila ikona moderní pop-music. Debutová nahrávka pětadvacetileté dívky z Bay City ve státě Michigan, která po přerušení vysoké školy pracovala v řetězci Dunkin Donuts, vznikla po spletité anabázi.

Začínající zpěvačka přinesla svou demo nahrávku Marku Kaminsovi, producentovi jejího prvního singlu Everybody. Díky němu získala smlouvu u Warner Bros na první album, které nejpve vznikalo pod dohledem Reggieho Lucasem a dokončil jej John Benitez.

"Když jsem přišla do New Yorku, tak to bylo poprvé, co jsem letěla letadlem, poprvé jsem si vzala taxi, všechno poprvé. A přijela jsem sem s pětatřiceti dolary v kapse. Byla to ta nejodvážnější věc, kterou jsem kdy udělala," řekla Madonna s odstupem času.

Závan svobody

Záhy se ukázalo, že se rozhodla správně. Zabodovala s písní Holiday, která se umístila na šestnáctém místě celoamerické hitparády, samotná zpěvačka byla nominována na MTV Video Music Awards v kategorii Nejlepší ženský objev v klipu. Ve Spojených státech se rozpoutala mánie.

Tisíce fanynek napodobovalo Madonnin styl - stačilo si ustřihnout kalhoty pod koleny, tílka nad pupíkem, projít kolem průduch do metra a na krk si navěsit všechny řetězy, které byly k nalezení doma v garáži. Madonna v sobě tenkrát měla něco z ulice, navíc na sebe uměla upozornit šokujícími výroky.

Tehdejší Československo o nejnovějším zvratu v dějinách pop-music mnoho nevědělo.

"Předpokládám, že o úspěchu Madonny a jejích prvních singlů bylo maximálně možné dočíst se v malém odstavečku v časopise 100+1 zahraničních zajímavostí, popřípadě slyšet zmínku nebo ukázku v pořadu Noční proud na Radiožurnálu. Já osobně si to však nepamatuji," konstatuje Iva Milerová, ředitelka Warner Music Czech Republic. "Ti šťastnější z nás, kteří bydleli blíže polských hranic a chytali polskou televizi, se možná dozvěděli více."

Sama poprvé slyšela Madonnu téměř načerno: "Bylo mi asi čtrnáct let, když jsem viděla Madonnu poprvé u známých na MTV - chytali tuto stanici načerno přes komplikovaný systém antén. Tuším, že to byl videoklip Lucky Star. Byla jsem fascinovaná energií, pohybem a zabarvením hlasu, kterými tato provokativní a vyzývavá odbarvená blondýna v síťovaném oblečku a ověšená řetězy disponovala. V tenkrát komunistickém Československu to pro mě byl takový závan a symbol svobody, že mě zajímalo slyšet a dozvědět se víc..."

Od svého vstupu na scénu před pětadvaceti lety Madonna stihla mnohokrát změnit image i svou hudbu, na výsluní se ale drží i nadále. "Madonna byla a stále je mistrem ve výběru lidí, se kterými spolupracuje. Má výborný cit na odhadování stylů a trendů, které jsou třeba již nějakou dobu rozšířeny v podhoubí hudebního, módního či vizuálního umění a průmyslu, ale nedostalo se jim ještě masového přijetí, a to je přesně okamžik, kdy vstupuje Madonna do hry a ,představuje' tyto styly a trendy širokým masám," dodává Milerová.

Ať už Madonna spolupracuje s kýmkoli, vždy je jasné, že si pečlivě hlídá tenkou hranici, aby nepřevážil její vliv. Madonnina alba v uplynulých letech produkovali Patrick Leonard, Babyface, William Orbit, Mirwais, Stuart Price či Timbaland, ale zpěvaččin rukopis je stále patrný.

Nikola Stibůrková