Před pár dny proběhla tiskem zpráva o tom, že Les Wexner, majitel Victoria Secret  a několika dalších firem, koupil v dražbě historické Ferrari za 11 milionů liber (400 milionů korun). Koupil je na základě podmínek uvedených na webu aukční síně Bonhams. Posléze se ovšem ukázalo, že dosud probíhají soudy o tom, kdo je skutečným vlastníkem vozu a kdo má právo jej prodat. Les Wexner chce zrušit transakci a vrátit peníze, aukční síň to odmítá.  Jeden z klíčových zádrhelů je v tom, že aukční síň stáhla podmínky transakce ze svého webu, takže zbývají jen spory a dohady, podle jakých podmínek transakce za 400 milionů korun probíhala.

Čekali byste, že zkušený byznysmen s desítkami poradců se zachová tak neuvěřitelně naivně? V internetovém prostředí to není tak vzácné, jak to může na první pohled působit. Asi nikdo ze čtenářů iHned nebude kupovat veterána za 400 milionů, nicméně i většina z nás se občas dostává do podobné situace. Stává se třeba, že nakupujeme v internetovém obchodě, kde je u obrázku zboží uveden příslib prodloužené záruky, speciálního dárku, kreditu na další nákup apod., zaplatíme kartou a po pár dnech zjistíme, že speciální nabídka z webu zmizela. Zpravidla tak nepřijdeme o víc než pár stovek, ale v poměru k celkovému majetku to může být podobné jako Wexnerových 11 milionů liber.

Ukazuje se, jak strašně naivní a bezbranní jsme i po letech práce s počítačem ve virtuálním prostoru. Kdo z nás by přišel do prodejny, zaplatil hotově plnou cenu a spokojil se s ústním konstatováním prodavače, že do tří dnů dostaneme část ceny nazpět? Na internetu se běžně spokojíme s nápisem na obrazovce, který nemá o mnoho větší hodnotu než ústní příslib mezi čtyřma očima.

Uchování internetové stránky s podobným příslibem lze řešit v zásadě ve dvou režimech. Můžeme získat neautorizovaný snímek určitého webu nebo si můžeme vytvořit důvěryhodný záznam, který je v zásadě nezpochybnitelný. První cesta může být o něco pracnější, nestojí nás ovšem žádné peníze (byť ceny za důvěryhodné snímky jsou řádově korunové).

Jak tedy postupovat.

NEAUTORIZOVANÝ SNÍMEK WEBU

To jednoduše znamená, že vyfotíme obrazovku. Pro takový účel je k dispozici řadu nástrojů:

  • Pokud pracujeme ve starších Windows, můžeme využít klávesu PrintScreen a poté snímek překopírovat (běžné Ctrl C – Ctrl V) do nějakého kreslícího nástroje.
  • Ve Windows od verze 7 je aplikace „výstřižky“, která pokrývá v zásadě totéž.
  • Kromě toho existují nástroje s pokročilými funkcemi. Ty umožňují ukládat snímek do různých formátů, editovat ho, rozeslat e-mailem apod. Z těch, které jsou dostupné zdarma, stojí za pozornost třeba Gadwin PrintScreen.
  • Na Androidu je situace komplikovanější, nejspíš se budete muset podívat do návodu ke konkrétnímu smartphonu nebo tabletu a využít kombinaci kláves.

Máte tedy snímek obrazovky a můžete si jej uložit. Problém je pochopitelně s průkazností. Nelze vyloučit, že snímek vytvořil grafik nebo že v něm pokročilejší uživatel vyměnil číslovky nebo pár písmenek. Čas pořízení je odvozen od hodin v počítači, takže opět nic nedokazuje.  Jde tedy o snímek, který je užitečný spíše pro naši evidenci nebo pro případ, že nám protistrana chce v zásadě vyhovět.

DŮVĚRYHODNÝ SNÍMEK

A pak je druhá možnost – vytvoření důvěryhodného snímku stránky. Takový snímek ukazuje:

  • Obsah stránky takovým způsobem, aby bylo průkazné, že nebyl pozměněn.
  • IP adresa, kde byl tento obsah umístěn.
  • Spolehlivý údaj o datu a čase pořízení snímku (tím spolehlivým zdrojem nemůže být počítač, kde si může každý přenastavit hodiny).
  • Přiložený zdrojový HTML kód, ze kterého byl obsah webové stránky vykreslen, včetně odkazovaných souborů alespoň do první úrovně (např. odkaz na PDF dokument s ceníkem).

Protože jsme nedávno podrobně popisovali, jak lze takový důvěryhodný snímek vytvořit, nebudeme čtenáře blogu obtěžovat detaily a odkážeme na článek Jak vytvořit nezpochybnitelný záznam obsahu webové stránky.  Doplníme jen to, že v době od jeho napsání se se na trhu objevila první aplikace, která má vytváření důvěryhodných snímků webových stránek mezi standardními funkcemi.

Nicméně jsou i jiné cesty, jak důvěryhodný snímek vytvořit. I když žádná z nich není pochopitelně tak jednoduchá jako vyfocení stránky standardními nástroji Windows. V každém případě je ale důležité, aby obsahovala všechno výše uvedené (obsah stránky, adresa a čas) a aby pravost těchto údajů byla chráněna kvalifikovaným časovým razítkem. To jim dává pravost „nade vši pochybnost“, z čehož mimo jiné vyplývá, že důkazní břemeno je na tom, kdo by chtěl pravost snímku zpochybnit. 

Jedna z možností, jak může vypadat důvěryhodná archivace webové stránky. 

Nebo se zachycováním obsahu webu nemusíme zdržovat a můžeme prostě důvěřovat prodávajícímu, že nám dodá všechno, co slíbil a tak, jak to slíbil.