Včera představila ČSSD návrh na znovuzavedení progrese daní. Ve skutečnosti je efektivní zdanění příjmů fyzických osob progresivní i dnes, neboť daňová sazba není jediným parametrem zdanění a progresi způsobují také slevy na dani. Nicméně základní myšlenkou návrhu je zavést další sazbu. Dostupné informace uvádí, že by druhá sazba měla činit 38 procent a měla by se týkat dvou procent daňových poplatníků s příjmy nad 1,2 milionu korun ročně. Podle propočtů ČSSD by se tímto krokem měly zvýšit daňové příjmy o 11 miliard korun ročně.

V této stručné informaci je zřejmě rozpor. Poslední dostupná data o mzdové diferenciaci (viz ČSÚ) popisují situace v roce 2008. Úplně na konci tabulky je pásmo hrubých mezd 80 tisíc korun a více. V této kategorii se pohybovalo 1,8 procenta zaměstnanců. I když zohledníme růst mezd v roce 2009 a 2010, je velmi nepravděpodobné, aby plat přesahující 100 tisíc měsíčně a více dostávaly dvě procenta lidí.

S tím souvisí nadhodnocené odhad zvýšení rozpočtových příjmů. Při použití posledních dostupných oficiální dat o distribuci mezd a za předpokladu, že uvedené zvýšení daňové sazby bude jedinou změnou zdanění příjmů fyzických osob, lze spočítat, že by se inkaso daní zvýšilo o 3,7 miliard koruny.

Diskuze o adekvátní míře progrese daní, která představuje vynucenou formu solidarity, je legitimní a představuje hledání rovnováhy mezi maximalizací rozpočtových příjmů a negativním vlivem přímého zdanění na ekonomickou aktivitu. Nicméně selské počty, které stojí v pozadí kalkulací, by měly být provedeny precizně a korektně. Na konec to nejdůležitější, zvýšení daní o necelé čtyři miliardy problémy českých veřejných financí opravdu nespasí.