Nejnovější film režiséra Pedra Almodóvara patří na letošním karlovarském festivalu k nejžádanějším titulům. Není divu, každá novinka slavného oscarového režiséra je ve filmové branži světovou událostí. Karlovy Vary uvádějí Rozervaná objetí v sekci Otevřené oči, představující to nejlepší z letošního festivalu v Cannes.

Tajemství blonďaté paruky

Rozervaná objetí kombinují několik žánrů - mnohé z nich jsou přitom pro Almodóvara netypické. Vedle klasického příběhu milostného trojúhelníku mezi dvěma muži a jednou ženou se Pedro Almodóvar pustil také do retrospektivního melodramatu s takřka detektivní zápletkou, na jejímž začátku stojí černobílá fotografie krásné ženy v blonďaté paruce, ukrytá hluboko v zásuvce psacího stolu.

Příběh někdejšího slavného režiséra a producenta Mattea Blanca (Lluís Homar), který kdysi po těžkém úrazu oslepl a nyní vystupuje v nové roli coby scenárista Harry Caine, Almodóvar vypráví ve dvou hlavních časových rovinách. Vedle příběhu ze současného Madridu se vrací i k téměř dvacet let staré historii Blancovy rodiny a jeho přátel a ničivým důsledkům zakázaného vzplanutí k mnohem mladší ženě.

Také do nejnovějšího filmu Almodóvar obsadil svou nejoblíbenější herečku Penelope Cruzovou. Příběh Magdaleny - Leny, sekretářky a někdejší call girl, která touží stát se slavnou herečkou a uniknout tak z dávno vyhořelého vztahu se stárnoucím průmyslníkem Ernestem Martelem (vynikající José Luis Gómez), se rozehrává právě ve chvíli, kdy se setká s režisérem Blancem-Cainem.

Krásná, avšak nepříliš talentovaná herečka a charizmatický režisér se do sebe záhy vášnivě zamilují. Jejich aféra však musí zůstat skryta před žárlivým a ješitným Ernestem, který se v novém Blancově filmu kvůli Magdaleně rozhodne ujmout role hlavního producenta. Románek však vyjde najevo - a Ernesto se rozhodne krutě pomstít.

Pěkně ostré gazpacho

I přes melodramatickou milostnou zápletku, která tvoří ústřední motiv Rozervaných objetí, se Almodóvar nebrání situačnímu humoru a mnohdy téměř groteskním sekvencím i gagům s pointou ostrou jako rajčatové gazpacho, které hlavní hrdinka připravuje svému muži. Třeba sekvence se scénářem o upírech pracujících v transfuzní stanici a vymýšlením bizarních upírských sexuálních praktik ("Bez líbání se chlap obejde, ale bez kouření? To sotva. Ale dokážeš si to představit s upírkou? Okamžitě by ti ho urvala.") je mistrnou ukázkou komediálních schopností slavného španělského režiséra.

V pestrobarevných dekoracích režisérova madridského bytu se odehrávají náhodná milostná dobrodružství, v němž Blanco-Caine zneužívá své náhlé slepoty. Vynikající je úvodní "erotická" scéna: "No co, chtěla mě prostě převést přes ulici," vysvětluje Blanco své přítelkyni Judith na adresu vnadné blonďaté slečny, která se právě obléká v jeho koupelně.

Model "filmu ve filmu", v němž Almodóvar uplatňuje svůj talent pro brilantně vystavěné dialogy i vlastní zkušenost z práce "na place", v Rozervaných objetích výborně funguje. Ačkoliv někteří kritici novému Almodóvarovu filmu vyčítají trochu povrchní příběh a "úbytek vášně", patří Rozervaná objetí k filmům, které si člověk už při závěrečných titulcích přeje vidět znovu.