Nejnovější film režiséra Pedra Almodóvara patří na letošním karlovarském festivalu k nejžádanějším titulům. Není divu, každá novinka slavného oscarového režiséra je ve filmové branži světovou událostí. Karlovy Vary uvádějí Rozervaná objetí v sekci Otevřené oči, představující to nejlepší z letošního festivalu v Cannes.

Tajemství blonďaté paruky

Rozervaná objetí kombinují několik žánrů - mnohé z nich jsou přitom pro Almodóvara netypické. Vedle klasického příběhu milostného trojúhelníku mezi dvěma muži a jednou ženou se Pedro Almodóvar pustil také do retrospektivního melodramatu s takřka detektivní zápletkou, na jejímž začátku stojí černobílá fotografie krásné ženy v blonďaté paruce, ukrytá hluboko v zásuvce psacího stolu.

Příběh někdejšího slavného režiséra a producenta Mattea Blanca (Lluís Homar), který kdysi po těžkém úrazu oslepl a nyní vystupuje v nové roli coby scenárista Harry Caine, Almodóvar vypráví ve dvou hlavních časových rovinách. Vedle příběhu ze současného Madridu se vrací i k téměř dvacet let staré historii Blancovy rodiny a jeho přátel a ničivým důsledkům zakázaného vzplanutí k mnohem mladší ženě.

Také do nejnovějšího filmu Almodóvar obsadil svou nejoblíbenější herečku Penelope Cruzovou. Příběh Magdaleny - Leny, sekretářky a někdejší call girl, která touží stát se slavnou herečkou a uniknout tak z dávno vyhořelého vztahu se stárnoucím průmyslníkem Ernestem Martelem (vynikající José Luis Gómez), se rozehrává právě ve chvíli, kdy se setká s režisérem Blancem-Cainem.

Krásná, avšak nepříliš talentovaná herečka a charizmatický režisér se do sebe záhy vášnivě zamilují. Jejich aféra však musí zůstat skryta před žárlivým a ješitným Ernestem, který se v novém Blancově filmu kvůli Magdaleně rozhodne ujmout role hlavního producenta. Románek však vyjde najevo - a Ernesto se rozhodne krutě pomstít.

Pěkně ostré gazpacho

I přes melodramatickou milostnou zápletku, která tvoří ústřední motiv Rozervaných objetí, se Almodóvar nebrání situačnímu humoru a mnohdy téměř groteskním sekvencím i gagům s pointou ostrou jako rajčatové gazpacho, které hlavní hrdinka připravuje svému muži. Třeba sekvence se scénářem o upírech pracujících v transfuzní stanici a vymýšlením bizarních upírských sexuálních praktik ("Bez líbání se chlap obejde, ale bez kouření? To sotva. Ale dokážeš si to představit s upírkou? Okamžitě by ti ho urvala.") je mistrnou ukázkou komediálních schopností slavného španělského režiséra.

V pestrobarevných dekoracích režisérova madridského bytu se odehrávají náhodná milostná dobrodružství, v němž Blanco-Caine zneužívá své náhlé slepoty. Vynikající je úvodní "erotická" scéna: "No co, chtěla mě prostě převést přes ulici," vysvětluje Blanco své přítelkyni Judith na adresu vnadné blonďaté slečny, která se právě obléká v jeho koupelně.

Model "filmu ve filmu", v němž Almodóvar uplatňuje svůj talent pro brilantně vystavěné dialogy i vlastní zkušenost z práce "na place", v Rozervaných objetích výborně funguje. Ačkoliv někteří kritici novému Almodóvarovu filmu vyčítají trochu povrchní příběh a "úbytek vášně", patří Rozervaná objetí k filmům, které si člověk už při závěrečných titulcích přeje vidět znovu.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist