Na málokterý film se v Karlových Varech stály takové fronty, jako na Wrestlera Darrena Aronofského. Snímek, který letos zajistil nevídaný comeback herci Mickeymu Rourkovi, vynesl mu Zlatý glóbus a nominaci na Oscara (a dopomohl mu k tomu, aby se na oscarovém koberci v Los Angeles mezi všemi těmi uměřenými oscarovými smokingy mohl objevit v neodolatelném bílém semiši s hlubokou rozhalenkou a fialovým stojáčkem) měl včera premiéru v beznadějně vyprodaném Velkém sále hotelu Thermal, kde ho hodně osobitě uvedl jeho producent a herec epizodních rolí Scott Franklin. A i když je Wrestler uváděný mimo soutěžní sekce v rámci přehlídky Horizonty, nominuju ho už nyní na jednoho ze svých soukromých vítězů letošního festivalu.

Wrestler je totiž film, na který člověk nemůže přestat myslet. Příběh vysloužilého zápasníka Randyho "Rama" Robinsona, který vzpomíná na někdejší slávu v exhibičních regionálních (a přesto řádně krvavých) utkáních a snaží se poněkud neohrabaně najít cestu k dospělé dceři i k objektu svého milostného zájmu - potetované striptérce Cassidy (neodolatelně sexy Marisa Tomei) je i přes všechnu tu krev, ostaté dráty, sešívačkové spony v zádech a další delikatesy z wrestlingového ringu nesmírně dojemným filmem.

Ram je v Rourkově podání klasickým příkladem bijce - dobráka, který si sice nechává odbarvovat lokny do pasu a chodí na solárko a do tělocvičny, aby pak v ringu za gorilího řevu nadělal ze svého protivníka opulentním způsobem fašírku, nicméně v nitru jej trápí samota a nedostatek lásky. Když ho pak po jednom ("výpravou" obzvláště vypečeném) utkání skolí infarkt, rozhodne se Ram "trochu si uspořádat život".

Pro Mickeyho Rourka je Ram Robinson jednoznačně životní rolí. Možná proto, že v něm sám zužitkoval nejen zkušenosti s profesionálním boxem a pádem na společenské dno. Rourke dokázal z přímočaře uvažující černobílé postavy Rama Robinsona udělat hrdinu, kterého si člověk prostě zamiluje. A to opravdu nemusíte být fadnou wrestlingu.  Rourke rozehrává ve svém dvoumetrovém Wrestlerovi všechny tóny přicházejícího stáří, letargii a stereotyp, vyplývající z neschopnosti vyrovnat se s odklonem slávy i zdravotními problémy, a přitom neztrácí "drajv", naději, optimismus. Sekvence v lahůdkářství, kam se Ram kvůli slabému srdci musí úchýlit jako řadový prodavač (ale jdi, ženský ve středním věku jsou hodně zvědavý na tu tvou klobásu, tak jim jí prostě dej), patří k tomu nejlepšímu, co jsem za poslední dobu viděla.

Sean Penn jako Harvey Milk byl sice fajn, ale toho Oscara měli akademici přiřknout Rourkovi. Prostě si ho zasloužil. Kdo jste film neviděli ve Varech, máte příležitost od čtvrtka. Tento týden totiž Wrestler vstupuje i do běžné české distribuce. Nenechte si ho ujít, ten film za to stojí.