Vše nasvědčuje tomu, že automobilka General Motors vstoupí v USA do tzv. kapitoly 11 bankrotového zákona. Pod ochranou soudu proběhne poslední pokus o restrukturalizaci, pak už poběží čistý bankrot, ve kterém budou mít hlavní slovo věřitelé.

Bankrot může ve skutečnosti znamenat pomoc pro automobilku, která se zrodí na troskách bývalé korporace. Nová firma totiž nebude již vázána nákladnými smlouvami s odbory (mzdy v GM byly o třetinu vyšší než v automobilkách mimo oblast Detroitu) ani nákladnými pojistnými a penzijními schématy (firmy platily důchody bývalým zaměstnancům).

Pád firmy GM má málo společného s finanční krizí, bankrot hrozil již před pár lety. Firma špatně odhadla vývoj trhu a inovace, ale důkazem, že hlavním problémem byly štědré smlouvy se zaměstnanci budiž to, že v Asii je firma například dosud velmi úspěšná. (I když ono se to v Číně vyrábí, když zaměstnanci pracují za jídlo).

Mimochodem, nový podnik, který se zvedne z popela se nutně nemusí jmenovat jinak než General Motors. Například olejářská firma Texaco, zbankrotovala v historii vícekrát, ale pořád se jmenuje stejně. To je ovšem spíše výjimečné, firmy jako PanAm nebo TWA jak známo už neexistují…


O pomoc, asi pět miliard euro, naléhavě žádá i německá odnož firmy GM, automobilka Opel, jinak prý v Evropě - především v Německu - hrozí ztráta 300.000 pracovních příležitostí.

Doufejme, že německá vláda toto volání nevyslyší. Americký příklad ukazuje, že miliardové půjčky pomohou tak na měsíc, dva. Příklad krásně dokumentuje, proč je (v Česku tolik nenáviděné) šrotovné, proti přímé pomoci jednotlivé firmě krásný systémový nástroj, který pomáhá všem stejně. Spotřebitelé si sami vybírají, které auto od které firmy si koupí.

Deník FT Deustchland upozorňuje, že šrotovné znamená efektivní a úspěšnou pomoc. Registrace nových aut se v únoru v Německu zvýšila o 357.000 tisíc za jediný měsíc. Opel zjevně nedokázal pomoci využít ve stejné míře jako ostatní německé automobilky. Jeho smůla.
Výrobní kapacity automobilek je třeba osekat a je dobře, že to sekání začne v nejslabším článku řetězce.

Když už jsme u šrotovného, které jsme na rozdíl od Němců či Slováků nezavedli: Češi se teď jak se jako chytrý černý pasažér vezou na slovenském a německém šrotovném.
Ukazuje to slabiny české politiky. Na jedné straně půjčujeme Lotyšsku, což je správná věc a důkaz velkorysosti a solidarity a také, alespoň zatím, síly. Na druhé straně odmítáme šrotovné, ale jako chytráčci se chlubíme, že se na něm povozíme. To jen k tomu až budeme my potřebovat, aby nám Evropa s něčím pomohla.


Burzy pokračují ve strmém pádu, Dow Jones prolomil další rekord pro změnu sklouzl pod 6.600 bodů. Akcie banky Citi jsou k mání za méně než jeden dolar. Z akcionářů bank jsou už v tuto chvíli „demotivovaní“ žebráci.

K znárodnění (resp. restukturalizaci organizované státem) tedy dojde bez ohledu na politickou debatu. Systémově důležité banky stát nesmí nechat padnout. Příklad Lehman Brothers ukázal, co se v takovém případě stane.


ECB prognózuje propad hospodářství eurozóny v příštím roce o 2,7 procenta. Deník FT vyzývá ECB, aby po vzoru Bank of England, Bank of Japan a Fedu přistoupila konečně k politice tzv.kvantitativního uvolnění, resp.tištění peněz. Peníze se pochopitelně netisknou (nové bankovky tisknou centrální banky vždycky), pouze naskakují čísílka v počítači a banka „vyrábí“ nekrytou peněžní zásobu (resp.krytou, ale dluhopisy všeho druhu, tedy i pochybné kvality).

Otázka je, jak dlouho bude ECB tvrdohlavě odolávat a pak je otázka, jak dlouho bude odolávat Česká národní banka. I když v našem případě znehodnocení koruny bude vytvářet inflační tlaky, resp.tlumit tlaky deflační.


FT Deutschland přináší zajímavou informaci z trhu tzv.CDS (tedy cradit default swaps – jde o cenný papír, který sází na pravděpodobnost bankrotu určitého subjektu). S CDS pro rakouské státní dluhopisy se obchoduje na stejné úrovni jako s řeckými obligacemi. Pojištění nákupu rakouských dluhopisů v hodnotě 10 milionů euro stojí 264.000 euro.


Čtenáře zvu na křest nové desky Garage. Hezký víkend!

Křest CD GARAGE – BLACK! edice RESPEKT
Pátek 13. 3. 2009 od 19:30 v Meet Factory

Článek byl publikován na Respekt.cz v rubrice Audit Jana Macháčka.