Dnes (17. února 2009) vypršel termín pro zaslání plánu na obnovení dlouhodobé prosperity dvou amerických automobilek, kterým v prosinci loňského roku půjčil americký Kongres 17 miliard dolarů.

Obě firmy nakonec plán do Washingtonu poslaly, nicméně žádají v něm další peníze: General Motors požaduje dalších 9 miliard, možná dokonce 17 miliard. Chrysler je menší, proto i požadavky jsou menší: pouhých 5 miliard. Pokud by obě automobilky dostaly  co žádají, poskytla by americká vláda během pouhého čtvrt roku dotaci automobilovému průmyslu ve výši téměř 40 miliard dolarů!

Akcie GM 17. února 2009 - klid před bouří?

 

Plány a požadavky GM i Chrysleru jsou již teď přijímány jako důkaz jejich neschopnosti se vyrovnat s těžkou ekonomicku situací a vysokými náklady na zdravotní a důchodové zabezpečení. Kritika, především ze strany politiků, je ale dost licoměrná. Americké automobilky skutečně táhnou za sebou jako balvan vysoké náklady, které všude jinde na světě platí stát. Samozřejmě, že i v Evropě či Japonsku hradí stát zdravotní a důchodové výdaje z daní, ty ale vybírá od všech obyvatel, zatímco GM a ostatní americké automobilky nesou náklady samy.

Za druhé, především GM představil agresivní plán, který by byl ještě před 4 měsící nepředstavitelný. Po dohodě s odborovým svazem UAW zlikviduje firma ještě letos (!) 47 tisíc míst, 20 tisíc z nich pak v Americe. Do roku 2012 GM zavře dalších pět amerických továren (uzavření jiných dvanácti GM ohlásil již v prosinci 2008). DO roku 2001 také GM ukončí existenci své značky Saturn (pokudeditace článku | iHNed.cz si ji nikdo do té doby nekoupí, o čemž se dá pohybovat).

Dohromady tedy GM ohlásil masakr nebývalý i v pohnuté historii fimry. Pokud všechny plány vyjdou, bude GM za dva rok mnohem menší, štíhlejší a potenciálně mnohem konkurenceschopnější než je dnes. Za dva roky by se také americká ekonomika měla pomalu vzpamatovávat ze současné ekonomické krize a poptávka po automobilech by zase měla jít nahoru. Jde tedy hlavně o to, jak ty dva roky přežít. V "normálních" dobách by se GM mohl pokusit získat prostředky na finančním trhu. V dnešní situaci je to ovšem beznadějné a jedinou nadějí tak zůstává americká vláda. Pokud by do konce března vláda peníze GM nepokytla, firma by zřejmě vstoupila do bankrotového řízení (o jeho nákladech a výhodách jsme psali zde).

Nový trhák pro americký trh?

Situace Chrysleru je těžší, firma je finančně ještě slabší než GM a je ještě více vystavena výkyvům amerického trhu. Její plán počítá s propuštěním 3 tisíc zaměstnanců v USA a s aliancí s italským Fiatem. Fiat představuje pro Chrysler vhodný doplněk/komplement (dělá jiná auta, je silný na jiných trzích), ale Fiat sám není mimořádně silná firma, má nulové zkušenosti s americkým trhem a nemá nijak oslnivou nabídku nových modelů. Chrysler i proto počítá s poklesem výroby o 100 tisíc automobilů již v letošním roce. Takové omezení Chrysler dál finančně oslabí a sníží jeho šanci na přežití.

Z ekonomického hlediska by bylo zřejmě nejlepší půjčit pár miliard GM, a pustit Chrysler k vodě, jeho bankrot americká ekonomika ustojí a uleví se tak jak GM tak i Fordu. Uvidíme, zda se k takovému kroku americký Kongres odhodlá.