Poslední dobou se v médiích často hovoří o pirátech silnic a dálnic a jak proti nim bude policie důsledně zakročovat. Jenže většinou je za piráta označován hlavně ten kdo jezdí rychle a přitom nikoho neohrožuje. Proč?

Za poslední měsíc jsem hned několikrát navštívil pracovně sousední Německo. Cesty do Wolfsburgu, Frankfurtu nad Mohanem nebo Dűsseldorfu měly jedno společné: velké nadšení z místních dálnic. Možná jsme měl štěstí, že jsem se pokaždé vyhnul nějaké větší Stau a ani jednou nepotkal dopravní nehodu. Mohl jsem si proto maximálně užít svobody, kterou umožňuje neomezený rychlostní limit na zhruba polovině německé dálniční sítě.

Řidiči dobře vědí, že věnovat se řízení, aniž by člověk neustále musel kontrolovat maximální povolenou rychlost, zlepší jejich koncentraci na ovládání vozidla. Přitom ale každý dobře zná své limity a limity svého auta.

Dnešní vozy jsou už daleko za těmi, které jezdily před deseti lety a to nemluvě o starších. Výrazně se zvýšila stabilita ve vysokých rychlostech, každé auto má dnes bezpečnostní systémy jako ABS, ESP a podobně, nehledě na to, že je vybavené velkým množstvím airbagů všech druhů. Jednoduše řečeno: v minulosti bylo 130 km/h pro auta maximální bezpečnou rychlostí, dnes strop leží o desítky kilometrů výše.

Proč tedy nejezdit i po českých dálnicích 160 km/h (tam kde je to možné), když to lze i v Německu? Když se člověk vrací do vlasti po německé A6, stačí aby přejel čáru a na naprosto stejném povrchu, na stejně široké vozovce se stejným provozem už nemůže jet libovolně, ale striktně 130 km/h. Pokud jede víc, je pirát.

Povolme alespoň těch 160 km/h! Na mnoha úsecích je to přijatelná rychlost. Mluvím o D5 od hranic až do Plzně, o D8 do Teplic, D11 od Poděbrad do Hradce nebo D1 z Prahy k Benešovu.

Rychlá jízda nezpůsobuje nehody. Způsobují je řidiči, kteří ji neumí zvládnout, kteří dělají myšky, lepí se na záda a problikávají. Takové by měli policisté stíhat! Jenže bohužel, ono je stále lehčí označit za piráta dálnic jen někoho, kdo prostě jede rychleji.

Autor publikoval článek také na serveru ZaVolantem.cz