Programový ředitel Hnutí DUHA Kotecký se v příspěvku »Vládní cesta z kamionové pasti« (HN 9. září) použil známý trik železniční lobby, když srovnával elektrickou železniční trakci s kamionem a cudně zapomněl, že elektrická lokomotiva má komín v uhelné elektrárně na severu Čech. Dále žongluje řadou údajů o exhalacích a znečištění vzduchu, ale elegantně pomíjí, že k externím nákladům dopravy patří jako devastující prvek také hluk.

Situace na téměř jediném kapacitním železničním spojení do Západní Evropy podél Labe je v tomto ohledu katastrofální. Díky až dvacetiprocentním ročním nárůstům nákladní železniční přepravy na tomto koridoru a vzhledem k vyčerpání kapacity tratě na německém úseku během dne příměstskou osobní dopravou, je nákladní doprava přes hranice směřována do nočních hodin včetně víkendů. Měření hluku vykázalo hodnoty přes 70 dB a navíc v labském údolí je hluk zesílen odrazem od okolních svahů. Překračují se tak veškeré přípustné hygienické normy. Většina nákladních vlaků jezdí pravobřežní stranou Labe, která nebyla opravena v rámci výstavby koridorů a tam je hluk ještě umocňován zoufalým stavem této železniční tratě Kolín – Děčín.

Totální devastaci životního prostředí podél této tratě nikdy neakcentoval žádný ekologický aktivista a v tom spočívá zřejmé pokrytectví falešných bojovníků za životní prostředí. Čím více kamionů přejde na koleje, tím více budou trpět obyvatelé v Polabí. Snad nejotřesnější zvráceností v tomto směru je likvidace labské plavby s daleko nejlepšími ekologickými parametry tímto rádoby ekologickým spříseženectvím, kdy lodě mohly převzít část dopravní zátěže.

Kromě ekologických dopadů navíc likvidací konkurence přispívají tito ekologisté k zdražování dopravních nákladů pro české hospodářství.

Jiří Aster, Děčín*