Asi teď píchnu do vosího hnízda. Všichni mi budou psát, možná i nadávat. To bude príma! Nedávno v televizi jeden významný vysokoškolský profesor prohlásil, že mladí učitelé si vydělají 18.000 Kč a že by měli dostat přidáno. Stejné fráze nám často přes média sdělují i různí politici. To mě jako člověka, který řídí Společenství škol (víceleté gymnázium, SOŠ, VOŠ a vysokou školu) poněkud nadzvedává. Proč? Souhlasím s tím, aby dostali přidáno. Ale to, že je někdo „mladý“ nebo je „mladý učitel“ ještě není důvod, aby bral vyšší plat, než někdo, kdo je „starší“. A naopak. Je ale správné, aby kvalitní, tedy vynikající učitelé brali víc, než méně kvalitní, průměrní, podprůměrní … To by mělo konečně platit ve všech profesích. Měli bychom se tedy zabývat otázkou, kolik mladých kvalitních učitelů bere průměrně měsíčně 18 000 Kč a zda je to proto, že jsou mladí, nebo z jiných důvodů.

Být učitelem na kterémkoli stupni je náročná, ale současně krásná práce. Nechci se pouštět do výroků, které by mohly zavánět frázemi. Ale přesto něco je třeba občas připomenout. Učitel má hlavní povinnost učit a počet hodin přímé vyučovací povinnosti zjednodušeně řečeno vychází z toho, zda učí na ZŠ, SŠ či VŠ (a tam podle svého „funkčního“ zařazení – asistent, odborný asistent, docent či profesor). Na střední škole se toto číslo pohybuje málo přes 20 hodin týdně, vysokoškolský asistent učí kolem 16-18 hodin a profesor dokonce třeba jen 4 hodiny týdně. Výuka trvá na vysokých školách cca 12 týdnů za semestr, pak následuje cca 4týdenní zkouškové období. Mimo přímou výuku se má pedagog samozřejmě na tuto připravovat a rovněž vykonávat další činnosti (např. příprava a oprava různých písemek, testů, případových studií, vlastní studium apod.). Oficiální dovolená pro všechny učitele trvá 40 pracovních dnů, a to se nebavíme např. o tzv. vedlejších prázdninách na ZŠ a SŠ. Ne že bych jim to upírala, ale upřímně, která jiná profese to má?

Vzhledem k faktu, že učitelů (i učitelek) ve věku od 25 do 30 let i přes výše uvedené „výhody“ je na základních, středních i vysokých školách relativně velmi málo, neboť absolventi pedagogických fakult často míří do jiných oblastí, uváděný plat 18000 Kč je často (alespoň na soukromých školách) jen nástupním platem. Takový nástupní plat běžně dostávají, alespoň podle mých informací, i absolventi jiných vysokých škol při nástupu do svého prvního zaměstnání. Každý rozumný ředitel či jiný vrcholový manažer školy, který rozhoduje o personálním obsazení, po krátké době, kterou potřebuje ke zjištění, že pedagog splňuje jeho očekávání, je kvalitní, a chce si ho udržet, mu pro další školní rok plat navýší. Nedávno jsem v jednom týdeníku četla zajímavý článek o TOP gymnáziích v Praze, průměrný věk učitelů se pohybovat kolem 35 let a troufnu si s pravděpodobností blížící se jistotě tvrdit, že i nejnižší průměrný plat jejich učitele bude vyšší, než oněch 18000 Kč měsíčně.

Největším problémem ale je, že na trhu školských i akademických pracovníků je nedostatek těch kvalitních. Pro to, aby byl někdo kvalitním učitelem, nestačí mít příslušné vysokoškolské vzdělání (panuje všeobecný názor, že pedagogické fakulty neprodukují kvalitní pedagogy a asi to bude mimo jiné i v pedagozích, kteří učí budoucí pedagogy…). Současně musí být ochotný celý život se dál vzdělávat (což konec konců musejí dělat všichni, kteří chtějí být dlouhodobě ve svém oboru úspěšní) a znalosti vhodným způsobem musí umět předávat svým studentům. Kromě toho to musí dělat s láskou. Každý dobrý učitel musí umět chápat duši svých žáků, která je jiná ve třech, třinácti a třiceti letech, měl by umět v nich objevovat a rozvíjet skryté talenty, umět dobře komunikovat. Být tolerantní, nad nikoho se nepovyšovat, nikoho neponižovat. Kvalitní vysokoškolský pedagog navíc se musí zabývat výzkumem a svoje „objevy“ publikovat, aby z toho, populárně řečeno, něco měli i ti ostatní, zejména mladší kolegové, studenti, praxe… Musí také mít pevné nervy, být cílevědomý, vytrvalý, kreativní, showman a současně schopen práce v  týmu. Přátelé, je to řehole a velmi náročné, být kvalitním učitelem. Naštěstí i já vím, že nikdo není dokonalý. Ví to pedagogové o svých žácích, ví to i studenti o svých pedagozích. Kvalitní pedagog na našich školách si podle svých výsledků vydělá v průměru měsíčně od 25000 až po 50000 Kč, pokud pracuje na plný úvazek. A pokud k tomu je v manažerské pozici, částka ještě výrazně vzroste. Takto úspěšný pedagog ale také publikuje výsledky výzkumné práce, je schopen zapojovat se do komerčních vzdělávacích projektů, věnuje se studentům i mimo výuku, atd. atd. A že zajímavé průměrné platy nejsou jen na soukromých školách, mohu doložit průměrnými platy veřejných vysokých škol.

Tvrdím, že povolání učitel patří mezi nejkrásnější. Život mezi mladými lidmi znamená, že člověk stárne pomalu. Pomáhá na svět budoucím generálním ředitelům, vědcům, učitelům, úředníkům, umělcům, atd. a dívá se a diví se, kam až to ten „průměrný“ student dotáhl. Není nic krásnějšího, než když se k vám vaši absolventi hlásí, vracejí se za vámi a přivádějí vám svoje děti, vnoučata …  Být učitelem může být i finančně velmi zajímavý „job“. Jen je třeba to dělat s láskou a naplno. Jako konečně všechno, v čem chcete mít úspěch.

Věk, aspoň na školách, které patří do našeho Společenství škol, o výši platu nerozhoduje. Rozhoduje kvalita a výsledky.