Dálnice Praha – Brno, pátek v období září až červen, mezi třetí a osmou hodinou večerní.

 

Děsivá představa. Pravděpodobně nejen pro mne, ale pro každého, kdo v tu dobu na D1 musí vyjet.

 

Účast kamionů v pátečním šílenství na D1 situaci rozhodně nepřispívá, alespoň z pohledu člověka sedícího za volantem osobního automobilu. Již několik let doufám, stejně jako všichni řidiči osobních automobilů, se kterými jsem toto téma probíral, v celoroční omezení pátečních jízd kamionů.

 

Doufáme prozatím marně. Z mého pohledu zcela logické opatření je stále častěji v odborných diskuzích sdělovacích prostředků interpretováno jako v podstatě zbytečné a nesmyslné. Otázkou je, nakolik jsou takovéto názory nestranné. Při sledování jednoho z diskuzních pořadů v televizi na toto téma jsem nevěřil svým uším. Šokující „nezaujatost“ přizvaných „nezávislých“ expertů včetně zástupců Policie ČR ve mně vyvolávala zoufalství. Snad jen moderátor budil občas zdání, že se na D1 někdy vyskytuje, ostatní pravděpodobně hovořili o jiné dálnici někde daleko od České republiky.

 

Ona diskuze v televizi byla klasickou ukázkou stávající situace a bezmoci řidičů osobních automobilů v rozepři s dopravními firmami. Pocit bezmoci graduje v posledním týdnu, kdy se objevil požadavek na zrušení i prázdninového pátečního omezení jízd kamionů.

 

V žádném případě nemám nic proti dopravním firmám, které pouze legitimně hájí svoje zájmy, a to tak, že úspěšně. Existence různých skupin s protichůdnými zájmy je zcela přirozená. Irituje mě však naše bezmoc, tedy bezmoc řidičů osobních automobilů, a nerovnost našeho souboje. Na jedné straně dopravní firmy se silným lobbistickým vlivem, od mediální  podpory až po postoj politiků. Na druhé straně občan, řidič. Jakou má šanci a možnost bojovat? Kdo hájí naše zájmy, kdo je naším lobbistou? Předpokládalo by se, že námi ve volbách zvolení zástupci. Prozatím to však vypadá, že dopravní firmy asi disponují větším množstvím „hlasů“.

 

Chci také svého lobbistu! Jak ho však získat, snad v příštích volbách? Ne, reálnější bude při první stojící koloně na D1 vystoupit z vozu a obcházet ostatní nešťastníky za volanty osobáků s prosbou o příspěvek na angažování „našeho“ lobbisty. Přeji si tak vlastně co nevíce stojících kolon a tudíž času pro výběr příspěvků, peněz asi budeme potřebovat hodně. A angažovat lobbistu musíme co nejdříve. V opačném případě bychom se mohli dočkat okamžiku, kdy se ze strany „odborníků“ objeví požadavek na zákaz páteční jízdy osobních automobilů…

 

Jan Spáčil, právník