Když člověku řeknete, že si pro oblečení létáte do Londýna a do Paříže, bude vás považovat za snoba, který neví, co s penězi. Jenže tenhle úsudek je mylný. Každý, kdo se v posledních letech podíval na cenovky téhož oblečení týchž značek třeba v britské metropoli a porovnal je s českými, došel i bez kalkulačky k překvapivému zjištění – v Praze nás berou na hůl. A to pořádně.

Zejména u značek, které jsou v Praze považovány za „ty lepší“, zato v Londýně představují spíše nižší střední třídu, je ten rozdíl do očí bijící. Stačí porovnat dvě známé nákupní ulice – ruchem tepající londýnskou Oxford Street a pražskou ulici Na Příkopě. Zatímco v Praze koupíte kabát v obchodech „levnějších“ značek jako Zara či Mango i za částku blížící se i čtyřem tisícům korun, v Londýně identický model seženete do devadesáti liber – v přepočtu tedy ušetříte i tisícovku. Stejný poměr, ovšem ještě výraznější úspora, platí u dražších značek, zejména pokud do Londýna vyrazíte v období na konci září nebo počátkem ledna, kdy i luxusní módní firmy vyprodávají sklady před novou sezonou. O větším výběru modelů, barev i velikostí ve prospěch londýnské nabídky samozřejmě ani nemluvě.

Přesto je v pražských obchodech konstantně narváno a přes výlohu často křičí do světa palcové nápisy Sleva. Jenže česká sleva neznamená totéž, co britský výraz SALES.

Zatímco Britové často vyprodávají sklady za minimální ceny – všechny džíny v řetězci najednou stojí bez výjimky třeba jen deset liber (tři sta korun), v Česku je takto plošná sleva představou z říše snů. Ne nadarmo se navíc říká, že Česko je outletem Evropy: zdejší zákazníci koupí často za plnou cenu i to, nad čím by Němci, Britové nebo Francouzi ohrnuli nos i v second handu.

Autorka těchto řádků má na to i důkazy. Předloni v listopadu jsem si koupila v obchodě na pařížské třídě Champs Elysées módní zimní kabát s nadrhnutými rukávy a stojáčkem za 119 eur, v přepočtu tedy necelých 2750 korun. Jaké bylo moje překvapení, když jsem ve stejném obchodě v Praze tento model viděla o rok později – za částku o víc než 1200 korun vyšší! Češky se o něj přesto přetahovaly. Jsou tedy blázni čeští obchodníci, nebo spíš jejich zákazník?

/text vyšel i ve středečních tištěných HN v rámci tématu Předražené Česko/