V těchto dnech probíhá zasedání hlav států, na kterém se řeší, kdo investuje více a kdo méně do ochrany klimatu na Zemi. Někteří říkají, že je to celé humbuk a poukazují na únik emailové korespondence mezi vědci. Jiní bijí na poplach s tím, že pokud se hned všichni nedohodnou, není už naší Zemi pomoci.
Nedávno jsme četla britský Guardian a zavzpomínala na doby svých studií v Japonsku. Tehdy, před lety, jsem měla kolo a jezdila každé ráno na universitu. V zimě jsem raději chodila pěšky. Ale mnozí studenti si to i v rozbředlém sněhu trádovali po chodnících na kole na přednášky. Kola jsme tenkrát nechávali v areálu university kde se dalo, ne jen na vyhrazených místech. Nikdy nebylo dost místa. Nejen v čase oběda byly okolní restaurace a obchody v obležení kol. Už tenkrát byl kolikrát problém najít to svoje kolo v kupě dalších, ale nikdy se mi to moje neztratilo.
A ne jenom studenti jezdí v Japonsku na kole. Ženy v domácnosti na kole na nákupy (i s dětmi - vzadu i vepředu), zaměstnanci do práce, jezdí se v dešti a s deštníkem v ruce. V Japonsku se jezdilo a jezdí na kole více než u nás. Jednak je to rychlejší než městská doprava, levnější a člověk dělá něco pro své zdraví. Místo auta jezdí na kole.
A co mne v Guardianu zaujalo? Parkovací systémy na kola od firmy JFE Engineering Corporation, která v roce 2007 dostala ocenění za vynikající výrobek od Společnosti japonských strojních inženýrů. Na webové stránce JFE Engineering Corporation jsou obrázky již uskutečněných a plánovaných parkovacích ploch v Tokiu. Když jsem to četla, napadlo mne: no konečně to vyřešili. Množství kol zaparkovaných všude možně, naskládaných na sebe a blokujících volný pohyb - to už zanedlouho bude jenom v mých vzpomínkách. Samozřejmě, že podobné systémy se používají i pro parkování aut. Místa je málo a tak zbývá podzemí. Podzemní garáže pro auta ale nejsou nic nového.
Princip parkovacích ploch pro kola je jednoduchý. Za poplatek cca 1800 jenů měsíčně (zhruba 350 Kč) se zaregistrujete, dostanete kartu a na kolo Vám připevní snímač s registračními údaji. Pak už jen stačí postavit kolo do drážky na plošině, zmáčknout knoflík a o ostatní už se postará počítač. Video (v angličtině) je možné vidět zde.
V minulém roce se otevřel nový parkovací systém na kola blízko tokijské stanice Kasai. Do podzemí lze umístit až 9400 kol a uvádí se, že automatizovaný systém Vám dodá kolo do 23 sekund. Video (v japonštině) si můžete prohlédnout zde. Je tam vidět i mechanismus, který kolo dopraví na své místo.
Firma JFE Engineering Corporation má v instalacích automatických parkovacích ploch pro kola v Japonsku prvenství. Svoje zkušenosti chce zúročit i na zahraničních trzích. Snad se jí podaří prodat svoje know-how i do Evropy. Je to běh na dlouhou trať. Nejsem si ale jistá tím, že pokud by se podobná zařízení objevila v Evropě, budeme jezdit více na kole. Sice padnou výmluvy (či obavy), že nám kolo na ulici někdo ukradne, ale ... (místo teček si doplňte svoji vlastní výmluvu).