V těchto dnech probíhá zasedání hlav států, na kterém se řeší, kdo investuje více a kdo méně do ochrany klimatu na Zemi. Někteří říkají, že je to celé humbuk a poukazují na únik emailové korespondence mezi vědci. Jiní bijí na poplach s tím, že pokud se hned všichni nedohodnou, není už naší Zemi pomoci.

Automatizovaný parkovací systém na jízdní kola, zdroj JFE Engineering Corporation, JapanNedávno jsme četla britský Guardian a zavzpomínala na doby svých studií v Japonsku. Tehdy, před lety, jsem měla kolo a jezdila každé ráno na universitu. V zimě jsem raději chodila pěšky. Ale mnozí studenti si to i v rozbředlém sněhu trádovali po chodnících na kole na přednášky. Kola jsme tenkrát nechávali v areálu university kde se dalo, ne jen na vyhrazených místech. Nikdy nebylo dost místa. Nejen v čase oběda byly okolní restaurace a obchody v obležení kol. Už tenkrát byl kolikrát problém najít to svoje kolo v kupě dalších, ale nikdy se mi to moje neztratilo.

A ne jenom studenti jezdí v Japonsku na kole. Ženy v domácnosti na kole na nákupy (i s dětmi - vzadu i vepředu), zaměstnanci do práce, jezdí se v dešti a s deštníkem v ruce. V Japonsku se jezdilo a jezdí na kole více než u nás. Jednak je to rychlejší než městská doprava, levnější a člověk dělá něco pro své zdraví. Místo auta jezdí na kole.

A co mne v Guardianu zaujalo? Parkovací systémy na kola od firmy JFE Engineering Corporation, která v roce 2007 dostala ocenění za vynikající výrobek od Společnosti japonských strojních inženýrů. Na webové stránce JFE Engineering Corporation jsou obrázky již uskutečněných a plánovaných parkovacích ploch v Tokiu. Když jsem to četla, napadlo mne: no konečně to vyřešili. Množství kol zaparkovaných všude možně, naskládaných na sebe a blokujících volný pohyb - to už zanedlouho bude jenom v mých vzpomínkách. Samozřejmě, že podobné systémy se používají i pro parkování aut. Místa je málo a tak zbývá podzemí. Podzemní garáže pro auta ale nejsou nic nového.

Je normální parkovat kolo před obchodem, autor: Richard Risemberg 2003Princip parkovacích ploch pro kola je jednoduchý. Za poplatek cca 1800 jenů měsíčně (zhruba 350 Kč) se zaregistrujete, dostanete kartu a na kolo Vám připevní snímač s registračními údaji. Pak už jen stačí postavit kolo do drážky na plošině, zmáčknout knoflík a o ostatní už se postará počítač. Video (v angličtině) je možné vidět zde.

V minulém roce se otevřel nový parkovací systém na kola blízko tokijské stanice Kasai. Do podzemí lze umístit až 9400 kol a uvádí se, že automatizovaný systém Vám dodá kolo do 23 sekund. Video (v japonštině) si můžete prohlédnout zde. Je tam vidět i mechanismus, který kolo dopraví na své místo.

Firma JFE Engineering Corporation má v instalacích automatických parkovacích ploch pro kola v Japonsku prvenství. Svoje zkušenosti chce zúročit i na zahraničních trzích. Snad se jí podaří prodat svoje know-how i do Evropy. Je to běh na dlouhou trať. Nejsem si ale jistá tím, že pokud by se podobná zařízení objevila v Evropě, budeme jezdit více na kole. Sice padnou výmluvy (či obavy), že nám kolo na ulici někdo ukradne, ale ... (místo teček si doplňte svoji vlastní výmluvu).