Když jsem procházel různé crowdfundingové aplikace, zaujalo mě, jak oslovují investory. Abych byl přesnější, jak je neoslovují. Podíváme-li se na homepage nejznámějších crowdfundingových stránek a věnujeme-li pozornost hlavním titulkům a slidům, dal by se jejich obsah shrnout následovně.

1. Kolik stovek společností bylo přes stránku zainvestováno

2. Kolik milionů dolarů kapitálu bylo pro společnosti získáno 

3. Kolik tisíc investorů je na stránce registrováno

4. Kolik investorů investovalo do každé společnosti.

5. Varování investorům o přítomnosti rizika spjatého s investicí

Téměř 90% nejviditelnějšího obsahu směřuje ke společnostem, které potřebují zafinancovat.  Nejhlasitěji zní zpráva "zaregistrujte u nás vaši společnost a získáte kapitál".

Během více než 20tileté praxe investičního analytika jsem se naučil, že nejdůležitější informace na konferencích a ve výročních zprávách téměř vždy chybějí. Je pochopitelné, že společnosti prezentují hlasitě dobré zprávy. Uvedou například, že tržby šly v druhém kvartálu nahoru, ale už se nedozvíme, že některé prodeje druhého kvartálu byly vlastně opožděné platby z prvního kvartálu nebo předčasně uskutečněné platby třetího kvartálu.

Proč crowdfundingové stránky věnují tolik času a energie reklamě zaměřené na firmy nabízející své podíly a ne na kupující investory. Jedním z důvodů může být, že potenciální investoři jsou již vnímáni jako dostatečně chytří a poučení. Přicházejí si prohlédnout výlohu s přesvědčením, že si jdou nakoupit drahokamy do klenotnictví. Společnosti na stránkách hýří skvělými příběhy a investičními plány a navíc crowdfundingové stránky hlásají většinou v sekci FAQ, že jsou velmi selektivní a listují pouze ty nejlepší adepty k zafinancování. K této teorii "Smart Crowd theory", tedy teorii chytrého davu se samozřejmě nabízí alternativa.

Možná, že se crowdfundingové stránky snaží zaujmout především tzv. prodejní stranu, protože samotná podstata crowdfundingu je prodej investic, nikoliv nákup investic. Některé crowdfundingové stránky začínají mluvit o investičních procesech, mluví o způsobech ohodnocení listovaných společností. V památce na mého oblíbeného profesora Cliffa Smitha bych použil jeho oblíbenou frázi "Here is the rub". Crowdfundingové stránky nejsou přece nic jiného než zprostředkovatelé investic, což je povaze investora hodně vzdálené. Mnohem více místa věnují disclaimrům a varováním než samotnému investičnímu procesu a vysvětlování investorům základních údajů listovaných společností. Kompenzace crowdfundingového brokera se pohybuje mezi 5 a 8% získaného kapitálu.

Crowdfunding equity platforma znamená, že ačkoliv investoři tvoří jeden velký crowd - tedy dav, ve skutečnosti jsou ve svých investicích osamocení.

 

traslation Kateřina Staníková