Také Vás napadla otázka, proč vlastně dráhy vozí fotbalové chuligány a nechají si pravidelně od fanoušků ničit vozy? Odpověď je prostá, je to nejméně špatné řešení.

Pokud se Baníkovci rozhodnou, že na zápas pojedou, nikdo jim v tom nezabrání. Na 100 % přitom vyrazí společně vlakem, a České dráhy tak postaví před zásadní problém - jak ochránit ostatní cestující.

Když k vlaku, na který se fanoušci chystají, nedáme mimořádné vozy, nastoupí mezi ostatní cestující, mohou je ohrozit a interiér moderního vlaku EuroCity úplně zlikvidovat. Navíc se do standardně dlouhé soupravy nejspíš nevejdou, budou stát v chodbičkách i mezi vozy a ostatní „slušní“ cestující, se ve vlaku nehnou. Cesta s opilými fanoušky je utrpení – zkuste to a uvidíte.

Ptáte se, proč dělím cestující na „slušné“ a „neslušné“? Protože málokteří cestující po sobě nechají takový svinčík a jsou tak destruktivní, jako právě sportovní fanoušci, kteří jedou hromadně na zápas svého klubu.

Pokud tedy nezajistíme buď zvláštní vlak, nebo alespoň zvláštní vozy, ve kterých fanoušky budou hlídat policisté a oddělí je od ostatních, budou „slušní“ cestující zoufalí, budou v přímém ohrožení a interiér vlaku bude zlikvidován.

Staré vozy, ve kterých toho moc nezničíte

Právě proto také dáváme na „fanouškovské vlaky“ ty nejstarší vozy, které máme. Divíte se nám?

 

Neplatí, že Baníkovci neplatí

Existuje rozšířená fáma, že Baníkovce necháváme jezdit na zápasy vlakem zadarmo. Je to opravdu fáma, v každém takovém vlaku jezdí revizoři a jízdné vybírají.

Na dráze je také oblíbená story, jak ředitelka osobní dopravy sama rozhodla v Jaroměři, že vlak plný Baníkovců do Liberce neodjede, dokud nebudou mít všichni lístek. Fanoušci nadávali, jejich slova do blogu ani nepatří, ale fungovalo to. 

Proč musíme fanoušky pustit do vlaku    

Musíme k fanouškům přistupovat jako k běžným cestujícím. To, že máte šálu sportovního klubu, není nic, na základě čeho vás můžeme diskriminovat. Máte jízdenku, nejste na nádraží viditelně pod vlivem alkoholu nebo jiných látek a neobtěžujete ostatní zápachem nebo je neohrožujete? Pak není jediný právní nástroj, který vám zabrání nastoupit do vlaku.

Nedivte se, že děláme speciální vozy 

Když přijde 600 fanoušků na běžný vlak, je lepší, když nastoupí do vyčleněných vozů. Takové vozy posíláme na zápasy ve sportovní sezóně jednou až dvakrát do měsíce, za  rok takto přepravíme cca 15 tisíc fanoušků.

Škody jsou různé. Toto pondělí byla na našich vozech škoda 10 tisíc, jindy je to nula, někdy i 70 tisíc. Je to různé. Ale je to pořád lepší, než aby byl zraněn někdo ze „slušných“ cestujících.

Občas se objeví názor, že jsou České dráhy samy proti sobě, když ještě dělají pro fanoušky speciální vozy, které si nechají zničit. Není to proto, že jsou proti sobě, ale proto, aby své ostatní zákazníky ochránily.